Thursday, January 29, 2009

Liiklushuligaan on 25-aastane põhiharidusega töötu bemmimees

EPL: Liiklushuligaan kihutab BMW-ga
Politsei analüüsis möödunud aastal kõige rohkem liikluseeskirja rikkumisega vahele jäänud isikuid ja koostas nende nn elulookirjelduse. Selgus, et 96 kõige enam liikluseeskirja rikkunud isikut panid möödunud aastal toime kokku 1674 rikkumist. Üle poole nimetatud rikkujatest olid alla 25-aastased, 36% rikkujatest olid 25–39-aastased ning ülejäänud 40 ja vanemad. Liiklushuligaanidest 99% olid mehed.

Kõige rohkem armastasid nad ringi kihutada vanemat sorti BMW-ga.

Liiklushuligaanide edetabelis hõivas esikoha meesterahvas, kes möödunud aastal rikkus liikluseeskirja lausa 49 korral.

Liiklusjärelevalve ja korrakaitseosakonna politseidirektor Tarmo Miilits nentis, et just need 96 inimest põhjustasid politseile möödunud aastal kõige rohkem peavalu. „Tegemist on inimestega, kes 14 ja rohkem korda jäid aasta jooksul politseile vahele ning kellele politsei oli sunnitud koostama protokolli või taotlema aresti,” märkis Miilits.

Edetabelisse kuulujate põhjustatud liiklusõnnetustes sai aastatel 2003–2008 viga 12 inimest ja hukkus üks.

Üle poole edetabelisse kuuluvatest isikutest on alg- või põhiharidusega, vaid 2%-l oli kõrgharidus. 42% olid töötud ja 18% õpilased.

57%-l rikkujatest on juhtimisõigus aastatel 2003–2008 ära võetud, mõnel ka mitmel korral: 28 inimesel kolm kuni kuus ja ühel inimesel isegi seitse korda.

Tarmo Miilitsa sõnul on 55-le edetabelisse kuulunud inimesele määratud aastatel 2003–2008 liikluseeskirja rikkumise eest ka arest, mõnele mitu korda. „Ühele inimesele on arest määratud lausa 26 korral,” nentis ta.

2008. aastal põhjustas liiklusõnnetuse 22% edetabelisse pääsenud liiklushuligaanidest, aastatel 2003–2008 aga 44%, kusjuures üks rikkuja suutis seda teha viiel korral.

See, et end vigaseks sõidab ja üldse eeskirja rikub põhiliselt 17–25-aastane juht, on ammu teada. Selle vanuserühma uljust, aga ka üldse liikluseeskirja rikkujaid aitaks Miilitsa hinnangul ohjeldada veapunktisüsteem. „See pole karistusvõimalus, vaid pigem psühholoogiline ohjeldaja. Sa tead, et üks, teine ja kolmas rikkumine, ning võidki juhtimisõigusest ilma jääda,” viitas ta.

Samal ajal oleks rikkujal võimalik oma limiiti ka suurendada, minnes vabatahtlikult kursustele ja makstes need ise kinni. Nii võiks end „ravida” näiteks pidevad kiiruseületajad, saades veapunkti pärast kursustel käimist tagasi.

Veapunktisüsteem on Euroopas levinud ja toimib vähemalt 19 riigis.

Liiklusasjatundja Johannes Pirita tuletas meelde, et nüüdseks pensionile läinud liikluskorüfee Hellat Rumvolt töötas selle süsteemi Eestis välja 2004. aastaks liiklusseaduse jaoks, ent seda oodatakse pikisilmi siiani. „Paraku panid poliitikud selle kalevi alla. Aga see on suurepärane süsteem, mis distsiplineerib inimest psühholoogiliselt. Näiteks Saksamaal saadetakse inimene teatud hulga punktide korral sundkorras õppima või arsti juurde,” viitas Pirita. Viimati öeldu tähendaks seda, et näiteks korduvalt vahele jäänud roolijoodiku saaks saata sundravile.

Tarmo Miilitsa sõnul on Lätis rakendunud veapunktisüsteem hukkunute arvu kõvasti vähendanud. Kui 2007. aastal hukkus Lätis 424 inimest, siis möödunud aastal 313.


Mõnda hoiab vaos vaid piits

Johannes Pirita, liiklusasjatundja ja -õpetaja

"Inimese moraalse arengu tase on astmeline ja seotud ka intellektuaalse arengutasemega. Kõige madalamal astmel olevad inimesed ongi vähese haridusega ja moraalitud. See on see kategooria, kes täidab liiklusreegleid vaid siis, kui kardab vahele jääda. Neid hoiab vaos vaid piits. Ma näen neid inimesi koolis ja need on poisid. Aga paljudest nendest tobudest saavad veel inimesed, teisisõnu jõuavad nad arengu keskmisele tasemele: sellised juhid täidavad liiklusreegleid, sest tahavad teiste silmis head välja näha. See on kõige suurem grupp.

Need aga, kes rikuvad reegleid aastas 14 ja enam korda, on minu silmis lootusetud ja tuleb liiklusest kõrvaldada. Seda ka pidevalt tehakse, politsei tunneb nad kergesti ära ning peab kinni ja määrab karistuse. Paraku tulevad nad tagasi.

Autokooli õpilaste seas on neid nn noori kukki ja blondiine liiga palju. Vanematest saab asja ja kõige paremad õppurid ongi just keskeas inimesed."

ROMDARYF

Wednesday, January 28, 2009

Mustamäe Prisma 28.01.2009 - MuPo pargib

Photo @ Kaarel


Mupo pargib kuis jumal juhatab
Kolmapäeva õhtupoolikul oli Tallinna Munitsipaalpolitsei võtnud enda kontrolli alla võimalikult suure osa Mustika kaubanduskeskuse parklast.