Wednesday, December 27, 2006

Avalda oma arvamust: Parkimistrahvi maksjaks auto omanik

Tegin veebikeskkonnas Täna Otsustan Mina (TOM) seadusemuudatuse ettepaneku teemal: Parkimistrahvi maksjaks auto omanik, toetudes eelmise Wrong Parking blogi sissekande kommentaarile, kus räägiti Soomes töötavast süsteemist sõiduvahendi omaniku ja reaalse kasutaja ning sõidukile tehtavate trahvide süsteemist ja ka meie blogis varem juttu olnud võimalikust versioonist parkimishuligaane korrale kutsuda.

Palun kommenteerige/täiendage/avaldage oma arvamust antud teemal TOM veebikeskkonnas.

Pealkiri: Parkimistrahvi maksjaks auto omanik
Esitamise kuupäev: 27.12.2006

Sisu/põhjendus:
Näiteks Soomes (teistes Lääne-Euroopa riikides samuti) on parkimistrahvi maksjaks auto omanik või haldaja, kui on tegemist liisinguga või järelmaksuga. Rendilepingutes on kirjas, et rentija vastutab rendilepingu jooksul ka igasuguste trahvide (parkimine, ülekiirus jne) eest.

Idee:
Viia Eesti seadusandlusesse (liiklusseadus ja teised asjasse puutuvad seadused/määrused/eeskirjad) sarnane säte sisse, et kaoks ära hetkel olev nõutu olukord, kus politsei saab karistab valestiparkijaid väärteo korras (liikluseeskirja rikkumise eest - sellisel juhul on vastutavaks juht) ehk selleks, et rikkujat saaks karistada, peab juhi tuvastama.

Ja hakkaks toimima olukord, kus sarnaselt Soomele on trahvi maksjaks auto omanik või haldaja. Nemad saavad omakorda rendi- ja liisingulepingutesse sisse kirjutada punkti, mis annab neile õiguse see trahv masina kasutajalt sisse nõuda.

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

nih, seadus seaduseks, aga kes tegeleb nt kaubanduskeskustes toimuvad 'pargin kuhu juhtub ukse lähedale' süsteemiga?

üks asi on teooria, et jah seadus, trahvi maksab otsene kasutaja, kuid see ei toimi, kui keegi ei töhusta oma tööd, et valesti parkijad saaksid karistatud kah reaalselt.

vb valesti parkijate näitamisega netis möni on vähemaks jäänud, kuid üldiselt siiski, mida uhkem auto, seda mööda pargib :)

ja muidugi on kindlad kitsaskohad, mis nagunii ei toimu reaalselt. kasvöi stockmani parkla vöi pärnu cafe ees toimuv maaviljelus ja sellest tulenev sopp ja pori könniteel.

08:48  
Anonymous Anonymous said...

Tuttavad ületasid Uus-Meremaal rendiautoga kiirust, maanteekaamera fikseeris. Rendifirma saatis trahvi Eestisse järgi. Ei tekkinud autot juhtiva isiku teemal ühtegi kahtlust, et kas see ikka sõitis, kes autot rentis? Ja kui olekski juht tagaistmel lösutanud, ju siis oleks trahvi küsinud oma roolis olevalt söbralt. Miks niiväga peab roolisolijat tuvastama, las omanik vastutab ja saadab trahvi edasi, kui on auto kellelegi teisele andnud.

13:13  
Anonymous Anonymous said...

Sisu/põhjenduse tekst tundub mulle väga tuttav olevat, ma vist selle mõni aeg tagasi kusgil siin kirjutasin, mingit parkimist kommenteerides.
Ikkagi mul on hea meel,et see asi (mitte minu leiutis, lihtsalt mõtlesin, kuidas on asjad mujal!) võiks ka Eestis tuua liiklusesse midagi paremat, ja parkimiskorda ka parandada.
Üksgi normaalselt ja viisakalt teiste liiklejate suhtes käituv autojuht ei selle süsteemiga peaks oma rahakotti kergendama, aga need madala kultuuritasemega ülbikud võibolla kunagi hakkaksid oma ajukapasiteedi puudust avalikult mitte näitama ja oma Mersu seaduste kohaselt parkima.

Terv. Veikko, Soome kodanik

13:18  
Blogger Indrek said...

to veikko: jah võtsin sinu kommentaari eelmises selle blogi sissekandes aluseks selle jutu kirjutamisel - kuna ma ise soomes just teab mis kodune ei ole väha siis veel sealses seadusandluses. aga sellepärast ongi väga hea kui inimesed kes asja teavad sõna võtavad.

20:59  
Anonymous Anonymous said...

Vabandust, ma vist oleksin pidanud kohe alguses kirjutama "valdaja" (isik, kelle valduses auto tegelikult on, soome keeles "haltija", kui on liisinguga tegemist, ja et auto on nimetatud laenu tagatiseks), mitte haldaja. Läksid kaks väga sarnast keelt natuke sassi. Kuna on tegemist eesti keelt mitte emakeelena rääkiva isikuga, olgu siis vabandus põhjendatud... :)

Veikko

22:25  
Anonymous Anonymous said...

Mõnel pool on asjad veelgi karmimad - Norras oskas üks inimene oma auto laenata sõbrale, kes sellega siis lõhnadega vahele jäi. Tulemuseks oli see, et mõlemal läks luba pikaks ajaks, mõlemad said päris piraka trahvi ja mõlemale määrati lisaks ka aresti.
Auto omanikul, kelle luba läks 2 aastaks, tuleb selle kõige tulemusena lisaks ka E-kategooria eksam uuesti teha, mis maksab samuti meeletu hunniku raha - ja seda kõike teo eest, mille pani toime teine inimene.

See jahumine "juhi tuvastamise" üle on iseenesest suhteliselt mõttetu asi ja ei vii kuhugi - auto omaniku asi on teada ja vastutada selle eest, kellele ta auto kasutada annab.

P.S. Auto omanik proovis otsust edasi kaevata - tulemuseks oli see, et tema karistus karmistus, autoga vahelejäänu oma aga kergenes. Et sedamoodi elatakse mõnel maal.

20:37  
Blogger Indrek said...

siit moraal: ära laena asju ega raha - tekitab alati jama.

20:55  
Anonymous Anonymous said...

paneks kinni selle lehe, väiksed parklapildistajad pole enam pilte suurele avalikusele üles pannud, nagu näha.

17:17  
Anonymous Anonymous said...

No jah ma veel natuke täpsustan Soome olukorda: kui on auto järelmaksuga ostetud (juriidiliselt erinev liisingust, mille liigid on äriliising ja privaatliising, mõlemad ju kasutusrendilepingud, mille liigid jälle veel mõned erinevad), on auto omanikuks asjaga tegelev finantsasutus, tavaliselt on selle omanikuks jälle mõni pank. Auto passil (rekisteriote) on kohas "omanik" see sama finantsasutus ja kohas "valdaja" see sama vaene kodanik, kellel ei ole kohe piisavalt raha autot osta või ei taha pangast ka laenu võtta. Siis, kui on kogu võlg tagasi makstud, tuleb auto registreerida oma nime peale, siis jääb koht "valdaja" tühjaks. Valdaja, mitte omanik, on selle sama auto poolt tekitatud parkimistrahvide eest vastutav isik, kõik andmed on AKE:s (nagu Eestis ARK) olemas. Kui ei ole valdajat auto passil, siis vastutab omanik, onju...Nii et see kord on JOKK igati positiivne asi...Liisingu puhul sama, aga vanasti ja praegugi enamasti on firmad, kes leasinglepingut kasutavad. Tavainimestel on normaalne järelmakseleping kõige tavalisem. Eestis sõna "leasing-liising" on saanud natuke teise mõiste võrreldes originaalse Ameerika finantsieerimisviisiga.

Terv. Veikko

PS. Pikk ja ära tüütav lugu, onju... :)

18:54  

Post a Comment

<< Home